Thursday, June 9, 2011

A Short Story of How I Came to Thrift

(för svensk version, se nedan)
 
The seeds for my fascination to make ’something out of nothing’ must have been planted long long ago, in my subconscious as a young girl. It’s not like my mom packed us kids in the car for a weekly junkyard visit. No, it’s more that she quietly nourished the seedlings with her thrifty brilliance - cutting coupons and saving $ before it was trendy, reusing and sewing our clothes, making homemade ketchup and putting it back in an empty Heinz ketchup bottle, or growing her own vegetables in the back garden. Sure, she was doing it out of economical necessity and not because of any eco trends that existed at the time. But I now know she was an unconscious environmentalist, ahead of her time – using and reusing, purposing and repurposing, saving and thrifting.

My career in marketing helps me put things into perspective (or at least as much perspective as a marketing person is able to have). Everything that my mom did to save money, mainly because we didn’t have any extra to spare, can be ’spun’ according to today’s environmental consciousness and the desire to show our own eco-friendly ways. Here are just a few examples.

Making powdered milk and putting it back in an empty milk jug…well, I still can’t come up with a current trendy equivalent for that one. It was what it was…low-to-no budget! But I love mom all the more for giving it a try! 
                             
’Entertainment on a dime’ also became a part of my life very young. I was born in Los Angeles, California, and my mom took off one afternoon each month from her secretarial job to take us girls down to the beach…”The poor man’s vacation”, as she called it. I was too young to remember, but I’ve seen photos from those ’vacations’, and I look happy. Really happy. And even if my own children have travelled the world, they seem happiest when we end up on a beach and in the water – so I am sure those afternoons at the beach with mom were the best of times. And they were free!



I am several years out and many thousands of miles away from those days as a young girl. But the thrifty seedlings of my childhood are now well established in my psyche, I cannot, nor do I try to, resist. Nowadays my heart leaps with joy every time I hear my own son say, ”Good thing I found that (piece of junk). We can make something with that!”

I smile to myself, knowing that I’m not such a bad parent after all.


_ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ _

Nu i svenska -

Fröna till min fascination att göra "något av ingenting" måste ha planterats för länge länge sedan, i mitt undermedvetna som en ung flicka. Det var inte som när min mamma packade oss barn i bilen för veckans skrotupplagsbesök. Nej, det är mer att hon lugnt närde småplantor med sin sparsamma briljans - skära kuponger och spara pengar innan det var trendigt, återanvända och sy våra kläder, göra hemgjord ketchup och lägga denna i en tom Heinzketchupflaska, eller odlar hennes egna grönsaker i trädgården. Visst, hon gjorde det av ekonomiska skäl och inte på grund av eko tendenser som fanns vid den tidpunkten. Men det jag vet nu är att hon var en omedveten miljöaktivist, före sin tid - använda och återanvända, purposing och repurposing, sparande och thrifting.
Min karriär inom marknadsföring hjälper mig att sätta saker i perspektiv (eller åtminstone lika mycket perspektiv som en marknadsföringsperson kan ha). Allt som min mamma gjorde för att spara pengar, främst eftersom vi inte hade några extra, kan "snurra" enligt dagens miljömedvetenhet och viljan att visa våra egna miljövänliga sätt. Här är bara några exempel.

Då                                                             Nu
"Hand-me-down" kläder                            Miljövänlig kläder, älskade-igen kläder
Handsydda kläder                                      Specialanpassade eller ‘repurposed’ kläder
Handgjorda ketchup                                   Gourmet eko ketchup
Secondhand butik puchases                       Eco shopping
Loppmarknad fynd                                    skattjakter
Junkyard                                                    återvinning/upcycling ’Chic Boutique’
Att göra mjölkpulver och lägga tillbaka i ett tomt mjölkkartong ... ja, jag kan fortfarande inte komma med en nuvarande trendig motsvarighet. Det var vad det var ... låg till ingen budget! Men jag älskar mamma desto mer för att hon försökte!
"Underhållning på en femöring" blev också en del av mitt mycket unga liv. Jag föddes i Los Angeles, Kalifornien, och min mamma tog ledigt en eftermiddag varje månad från hennes sekreterarjobb för att ta oss tjejer ner till stranden ... "Den fattiga mannens semester", som hon kallade det. Jag var för ung för att minnas, men jag har sett bilder från dessa "semestrar", och jag ser lycklig ut. Riktigt glad. Och även om mina egna barn har rest runt i världen, verkar de lyckligast när vi hamnar på en strand och i vattnet - så jag är säker på att dessa eftermiddagar på stranden med mamma var de bästa av tider. Och de var gratis!
Jag är flera år och många tusen mil bort från den tiden som en ung flicka. Men sparsamheten från min barndom är nu väl etablerade i mitt psyke och jag kan inte, ens om jag försöker, motstå. Numera hoppar mitt hjärta av glädje varje gång jag hör min egen son säger: "Tur att jag funnit en "bit skräp". Vi kan göra något med det! "

Jag ler för mig själv, medveten att jag är inte en så dålig mamma trots allt.



Until next time...
Tills nästa gång...
Michael

2 comments:

  1. In this regard we had very similar upbringings. :) Sean knows for sure that when a toy of his breaks he doesn't have to throw it away because mommy can (almost) always come up with a solution to fix it or turn it into something else. It makes me happy to hear him tell people that.

    ReplyDelete
  2. lol...how I came to thrift is a very short story. I'm poor. Or to put it a little longer...I'm dirt poor. But for the person that likes the prolific author...I'm poor as Job's turkey!

    Yehhh, thrift stores. :)

    ReplyDelete

I'm listening! And responding - so let's create some buzz together for recycled and repurposed arts and crafts.

Related Post for bluevelvetchair.blogspot.com